نورپردازی ویترین فروشگاه
یکی از روش های تامین جذابیت بصری به خصوص برای فروشگاه ها طراحی و نورپردازی مدرن و پیشرفته ویترین آن است.
غالبا برای همه ما پیش آمده است زمانی که در حال عبور از خیابان و گذر گاهی بوده ایم ویترین فروشگاهی چنان ما را مجذوب خودش ساخته است که رویمان را برگردانده ایم و ناخداگاه به سمت فروشگاه حرکت کرده ایم.
از این روی پس توان نتیجه گرفت که ویترین هر فروشگاه درگاهی برای مشتریان بیشتر به شمار می آید و باید از نظر بصری جذابیت کافی داشته باشد.
یکی از روش های تامین جذابیت بصری به خصوص برای فروشگاه ها طراحی و نورپردازی مدرن و پیشرفته ویترین آن است.
نورپردازی در هر مکان از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده است و در ویترین فروشگاه هم به همین ترتیب از اعضای پایه برای جذب مخاطب به شمار می رود.
حال با این حساب تیم محتوا لامپ رهنما بر این آمده تا شما را برای به دست آوردن نورپردازی ویترین ایدهآل خود راهنمایی کند.
نورپردازی ویترین فروشگاه از دید روانشناسی
تحقیقات متعددی بر روی رنگ نور های مختلف و تاثیر آن ها بر روی روان افراد انجام شده است که نتایج جالبی به همراه داشته است که برخی از آن ها به شرح زیر هستند:
استفاده از نور با طیف رنگی سبز در ویترین فروشگاه:
زمانی که از فضای محدودی برای ویترین استفاده می کنید یکی از بهترین گزینه ها این است که برای نورپردازی ویترین فروشگاه از نوری استفاده کنید که دارای طیف رنگی سبز در خود هستند.
رنگ سبز القا کننده این حس است که فضا باز تر از آن چه که در حقیقت می باشد هست.
طیف رنگی زرد در نور پردازی ویترین فروشگاه:
طیف رنگی زرد ازپرکاربرد ترین طیف های رنگی در نورپردازی فروشگاه است که یکی از پرکاربرد ترین نمونه های آن را می توان ویترین فروشگاه های زیور آلات طلا یا نقره و مواردی که درخشندگی مورد نیاز است دانست.
در علم روانشناسی، همواره به رنگ زرد، به عنوان رنگی اشاره شده است که احتمال خریدکالا را بیشتر می کند و به غیر از این در رستوران ها نیز کاربرد فراوانی دارد.
رنگ قرمز در ویترین فروشگاه:
رنگ قرمز نیز همانند رنگ، از رنگ هایی است که در ویترین طیف گسترده ای از فروشگاه ها به چشم میخورد و دیده می شود این رنگ در فروشگاه هایی که دارای تم مدرن و جوان پسند هستند همانند تیر خلاص عمل کرده و هر نگاهی را به سمت خود جلب می کند.
نه تنها استفاده از رنگ نور دارای طیف قرمز رایج است، بلکه استفاده است خود این رنگ نیز می تواند در صورت امکان فضایی جدید و جالب به ارمغان بیاورد و از لحاظ روانشناسی منتقل گننده حس هیجان و سر زندگی باشد.
البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که همانطور که این رنگ سبب ایجاد حس هیجان در ویترین می شود، اگر در جایی نا مناسب مثل اتاق انتظار مورد استفاده قرار گیرد حسی اضطراب مااند القا می کند.
رنگ نور آبی در ویترین فروشگاه:
ویترین فروشگاهی چشم نوازی که با طیف رنگی آبی درخشان نورپردازی شده است به شدت حس امنیت، راست گویی و مواردی این چنین و منتقل می کند و با همین منوال احتمال خرید را بالا می برد. پس اگر قد نورپردازی ویترین را انجام دهید، رنگ نور داری طیف آبی از گزینه های پررنگ شما باشد.
حال دانستیم چه رنگ نوری در یک ویترین، چه احساسی به فرد منتقل می کند جالب است که بدانید شاخصه ای در نور وجود دارد که درخشندگی آن را اندازه گیری می کند.
CRI چراغ های استفاده شده در نورپردازی ویترین فروشگاه:
شاخص تفکیک رنگ از جمله پارامتر هایی است که حتما در هنکام خرید محصول باید به آن توجه کنید. یکی از اصلی ترین پارمتری هایی که سبب می شود کسی با رد شدن از فروشگاه شما مجدد مسیر خود را تعییر دهد و به سمت شما بیاید است.
CRI هرچه بالاتر باشد درخشندگی نور در ویترین نیز بیشتر می شود و در دیگر ویژگی کار آمد خود، سبب می شود اجسام به رنگ واقعی خودشان دیده شوند.
THD و عمر مفید چراغ نورپردازی ویترین:
پیش از آن که بخواهیم در خصوص مزای استفاده از لامپ و چراغ با اعوجاج مناسب صعبت کنیم، بهتر است بدانید اگر با این مفهوم آشنا نیستید مقاله ای در این خصوص پیشتر بر روی سایت با نام THD چیست بارگذاری شده است که در آشنایی با اعوجاج تاثیر مثبت دارد.
همانطور که می دانید اعوجاج زمانی که بیش از حد مجاز خود باشد نور کیفیت خود را از دست می دهد و با این حساب زمانی که نور کیفیت نداشته باشد جذابیت بصری نیز کاهش می یاید.
موج سینوسی نور خود به تنهایی می تواند از عواملی باشد که چشم به سمت سوژه ای که به آن تابانیده می شود باز گردد و زیبایی آن را دوچندان سازد.
برای در نظر گرفتن این فاکتور در هنگام نورپردازی ویترین فروشگاه، می باید لیبل های قرار داده شده بر روی محصولات را بررسی کنید. برای بررسی کافیست بدانید که THD مقداری درصدی است که طبیعتا هرچه این درصد کمتر باشد کیفیت نور بیشتر است.
تفکیک بخش زمینه از سوژه اصلی به واسطه نور در ویترین:
برای تفکیک بخش زمینه از سوژه های اصلی می باید از دو روش نورپردازی عمومی و تاکیدی استفاده کنید.
نورپردازی عمومی
برای نورپردازی عمومی ویترین فروشگاه از چشمه های نوری ساده مثل پنل های ال ای دی ۶۰ در ۶۰ و ۳۰ در ۳۰ ( با توجه به ابعاد ویترین و شار نوری مورد نظر) استفاده کنید. این نورپردازی عمومی لایه ای یکنواخت از نور در فضای ویترین ایجاد می کند و کار را برای تمیز دادن سوژه ها از پس زمینه آسان می سازد.
نورپردازی تاکیدی
برای نورپردازی تاکیدی ویترین فروشگاه فکر میکنم همه ما چشمه های نوری مناسب را بشناسیم.
از این موارد عدیده می توان به نمومه هایی از جمله پروژکتور های جت لایت، لامپ ذرتی ال ای دی، هالوژن های سقفی و موارد دیگر اشاره کرد که در این زمینه لامپ رهنما دارای انواع مختلفی از این چشمه های نوری است.
حال با تماماین تفاسیر از نکاتی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید برای نورپردازی ویترین فروشگاهتا در نهایت از نوری استفاده کنید که با رنگ سایز اجزای ویترین همخوانی داشته باشد و ناهماهنگی در آن ایجاد نکند. به عبارتی نور و باقی قسمت های ویترین مکمل یک دیگر باشند نه لزوما هر کدام جداگانه مسیری پیش بگیرد.